Yleiset
Mikä on Mobify?
Mobify on oma talousnero taskussa. Mobify on kuluttajalle suunniteltu palvelu, jonka avulla pysyt taloutesi pulssilla. Palvelussa voit esimerkiksi seurata talouttasi, luoda budjetteja, vastaanottaa ja maksaa laskuja. Palvelu toimii mobiilisovelluksessa.
Miten palvelu otetaan käyttöön?
Saat Mobifyn käyttöösi lataamalla sovelluksen sovelluskaupasta ja rekisteröitymällä palveluun. Sovellus opastaa sinua tarvittavien toimenpiteiden läpi, jotta saat palvelun kokonaisuudessaan käyttöön.
Mitä palvelu maksaa?
Mobify on käyttäjille ilmainen palvelu.
Miten saan lisättyä dokumenttini palveluun?
Dokumentit saat lisättyä kätevästi mobiilisovelluksen avulla, ottamalla kuvan ko. dokumentista, esimerkiksi takuukuitista. Käyttämällä henkilökohtaista laskutusosoitettasi, pystyt vastaanottamaan dokumentit suoraan palveluun esimerkiksi palkkakuitit.
Toimiiko mobiilisovelluksenne kaikissa puhelimissa?
Mobiilisovelllus toimii Android- ja iOS-käyttöjärjestelmissä.
Mistä löydän suosittelukoodini?
Suosittelukoodi löytyy profiilisivulta. Voit jakaa suosittelukoodisi
Miten saan laskuni palveluun?
Laskujen keskittämiseen tarjotaan useita eri vaihtoehtoja, joiden avulla varmistamme, että saat kaikki laskusi palveluumme:
1. Voit antaa hyväksynnän laskujen keskittämiseen. Tällöin kaikkien Mobifyn yhteistyökumppanien kautta kulkevat laskut reititetään automaattisesti palveluun.
2. Jos laskuttava yritys ei kuulu vielä yhteistyökumppani verkostoomme, voit käyttää henkilökohtaista laskutusosoitetta, jonka löydät omasta profiilistasi (Mobify käyttäjätunnuksesi: x.x@laskuni.fi ). Voit ilmoittaa laskutusosoitteen yrityksille, jolloin laskut ohjautuvat palveluun avoimiksi laskuiksi.
3. Pystyt myös lisäämään laskut manuaalisesti palveluun mobiilisovelluksen kameran ja viivakoodin avulla.
Mitä tarkoittaa henkilökohtainen laskutusosoite?
Palvelumme luo sinulle rekisteröityessäsi automaattisesti henkilökohtaisen laskutusosoitteen, joka on myös käyttäjätunnuksesi. Sen avulla voit tilata laskuja ja dokumentteja palveluun. Laskutusosoitteina toimivat Mobify-käyttäjätunnuksesi sekä sinulle luotu verkkolaskuosoite. Näiden avulla yritykset kohdistavat lähettämänsä tiedot oikealle henkilölle. Laskutusosoitteet löydät omasta profiilistasi.
Mitä tarkoittaa laskujen reitityksen valtuutus?
Mobify tekee yhteistyötä suomalaisten verkkolaskuoperaattoreiden kanssa. Verkkolaskuoperaattorit reitittävät laskuja kuluttajille eri tavoin kuten paperi, sähköposti tai e-lasku. Yhteistyökumppanimme reitittävät laskuja myös Mobifyhin. Kun aktivoit valtuutuksen, ilmoitamme yhteistyökumppaneillemme ensisijaiseksi laskutusosoitteeksesi Mobifyn. Laskujen lisäksi palveluun voi saapua myös muita dokumentteja mm. asiakirjat tai palkkakuitit.
Minkä yrityksen laskut voin vastaanottaa Mobifyhin?
Minkä tahansa suomalaisen yrityksen. Laskut voidaan vastaanottaa tai lisätä Mobifyhin edellä mainituilla tavoilla (ks. Miten saan laskuni palveluun?)
Minulla on toistuvaislasku (esimerkiksi yhtiövastike), jonka haluan lisätä palveluun. Miten toimin?
Kätevin tapa lisätä toistuvaislasku on lähettää se sähköpostilla henkilökohtaiseen laskutusosoitteeseesi. Lasku lisätään palveluun ja ajastetaan luomaan uusi lasku aina kaksi viikkoa ennen seuraavaa eräpäivää.
Miten poistan laskun palvelusta?
Laskunäkymässä valitse laskun tila ja sieltä valitse mitätöi lasku.
Minkä pankin tilit voin liittää palveluun?
Lähes kaikkien suomalaisten pankkien tilit on mahdollista liittää palveluun.
Miten maksan laskun Mobifyssa?
Laskut maksetaan maksutoimeksiantopalvelun välityksellä. Valitse ensin maksettava lasku ja siirrä se maksuun. Vahvista maksu vielä oman pankkisi palvelussa. Suoritus tapahtuu omalta pankkitililtäsi.
Laskulla ei ole viitenumeroa. Mitä teen?
Palveluun ei tällä hetkellä ole mahdollista lisätä laskuja joissa ei ole viitenumeroa. Selvitämme mahdollisuutta tulevaisuudessa maksaa myös laskuja käyttäen viestikenttää.
Mikä on maksutoimeksiantopalvelu?
Uusi maksupalveludirektiivi (PSD2) mahdollistaa kuluttajille maksamisen omalta pankkitililtä myös pankkien ulkopuolisissa palveluissa. Maksutoimeksiantopalvelu on toteutettu yhteistyössä norjalaisen Neonomics AS:n kanssa.
Miksi palvelun käytöstä saa bonusta?
Kaikessa yksinkertaisuudessaan haluamme palkita käyttäjiämme ja kannustaa kuluttajia oman talouden hallintaa.
Mistä saan bonuksia?
Bonusta maksetaan 0,3 % jokaisen palvelussa maksetun laskun loppusummasta, palvelun suosittelusta sekä verkkokauppaostoksista.
Huom! Yksittäisen laskun maksimi bonus on 10 euroa ja kalenterikuukauden aikana kertyvä laskubonus maksimissaan 15 euroa.
Mikä on bonuksen miniminosto?
Bonuksen miniminosto on 10 euroa.
Kuinka paljon bonuspiste on euroissa?
Sata (100) bonuspistettä vastaa yhtä (1,00) euroa.
Mihin bonuksen voi käyttää ja miten sen voi nostaa?
Bonukset voi nostaa suoraan omalle pankkitilille. Bonuksen nosto kestää normaalisti 2-6 pankkipäivää.
Unohdin käyttäjätunnukseni/salasanani. Mitä teen?
Mikäli muistat käyttäjätunnuksesi tai sähköpostiosoitteen, jolla kirjauduit palveluun, voit palauttaa salasanan Unohditko salasanasi -napista. Tällöin saat sähköpostiisi ohjeet salasanan palauttamisesta. Muuten ole yhteydessä suoraan asiakaspalveluumme.
Yhteystietoni ovat muuttuneet. Tuleeko minun muuttaa ne Mobifyhin?
Kyllä. Kirjautuessasi sisään pääset profiilista muuttamaan yhteystietojasi. Jos et pääse muuttamaan yhteystietojasi, ota yhteys asiakaspalveluun. Mikäli olet tunnistautunut, palvelumme päivittää tietosi automaattisesti yhteistyössä Bisnode Oy:n kanssa.
Miten voin lopettaa palvelun käytön?
Tietojesi poistaminen ja palvelun käytön lopettaminen onnistuu, kun ilmoitat meille siitä sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@mobify.fi.
Laskun maksu ei onnistunut. Mitä teen?
Tarkista maksun tila laskun tiedot -sivulta. Mikäli tila on epäonnistunut, voit yrittää suoritusta uudestaan. Pankeilla on toisinaan hetkellisiä toimintakatkoja, mutta jos suoritus ei hetken kuluttuakaan onnistu, olehan meihin yhteydessä asiakaspalvelu@mobify.fi
Mitä teen, jos sovellus ei aukea?
Varmista, että puhelimesi käyttöjärjestelmäpäivitykset ovat ajan tasalla. Vanhemmat käyttöjärjestelmät eivät aina tue sovellusten uusimpia versioita. Tarkista myös, että Mobify-sovelluksen päivitykset ovat kaikki tehtynä. Sovellusta päivittämällä varmistat, että sinulla on aina uusimmat ominaisuudet käytettävissäsi.
Mikä on eväste ja miksi ne pitää sallia?
Eväste (eng. Cookie) tarkoittaa tiedon jyvää, jonka avulla tunnistetaan mistä liikenne verkkokauppaan tulee. Evästettä ei tarvitse pelätä se ei kerää tietokoneeltasi mitään tallennettua tietoa. Jos evästeitä ei sallita, ei verkkokaupalle tule tietoa, miltä sivustolta on siirrytty kyseiselle sivustolle.
En saanut ensimmäisestä verkkokauppaostoksestani 5 € bonusta. Mitä teen?
Ensimmäisen verkkokauppaostoksen bonus kirjautuu sinulle, kun ensimmäisen ostoksesi bonus on vapautunut. Mikäli ostoksesi bonus on jo vapautunut, mutta sinulle ei ole kirjautunut 5 euron lisäbonusta, ole yhteydessä asiakaspalveluumme (asiakaspalvelu@mobify.fi).
Voiko teille soittaa?
Olemme sulkeneet puhelinasiakaspalvelun vähäisen tarpeen vuoksi.
Miten toimin reklamaatiotilanteessa?
Reklamaatioasioissa voit olla meihin yhteydessä osoitteessa asiakaspalvelu@mobify.fi tai voit soittaa meille numeroon 0503213476.
Onko palvelu turvallinen?
Turvallisuus on meille suomalaisena yrityksenä ensi arvoisen tärkeää ja siksi kaikki liikenne palvelussa tapahtuu suojattuja SSL-yhteyksiä käyttäen. Auditoimme jatkuvasti palvelumme tietoturvallisuutta, jotta voimme taata käyttäjillemme turvallisen toimintaympäristön.
Mitä oikeuksia minulla on yleisen tietosuoja-asetuksen mukaan?
EU:n tietosuoja-asetuksen mukaan rekisteröidyllä on oikeus:
• Tarkistaa, oikaista tai täydentää, tai poistaa rekisteriin merkittyjä tietoja
• Rajoittaa tai vastustaa käsittelyä
• Siirtää tiedot järjestelmästä toiseen
• Tehdä valitus valvontaviranomaiselle
Tarkemmat tiedot löydät tietosuojaselosteestamme.
Mitä hyötyä on sormenjälkitunnistautumisella?
Voit halutessasi määrittää sormenjälkitunnistuksen applikaatioomme, jolloin voit kätevästi vahvistaa maksut. Sormenjälkitunnistus on mahdollista niillä mobiililaitteilla, joissa on biometrinen tunnistautumisjärjestelmä. Niin kuin kaikki palvelussamme, voit itse valita käytätkö tätä ominaisuutta vai et.
Mikä on Taloustili?
Taloustili on luottokortin omainen jatkuva luotollinen tili, jonka avulla laskuja voi maksaa joustavasti osissa.
Luottoa voi lyhentää minimierissä tai maksaa kerralla takaisin. Lyhennykset palautuvat takaisin käytettäväksi saldoksi. Taloustiliä voi hakea Mobifyssa ja luottopäätöksen saa parissa arkipäivässä. Hyväksytyn Taloustilihakemuksen jälkeen voit maksaa laskuja Taloustililtä.
Miten voin hakea Taloustiliä?
1. Kirjaudu sisään palveluun joko mobiilisovelluksesta tai verkkoportaalista.
2. Siirry kohtaan ”Taloustili”.
3. Täytä hakemus.
4. Lisää tulotosite hakemukselle tai lähetä se osoitteeseen taloustili@mobify.fi
5. Odota luottopäätöstä
Miten lyhennän Taloustilissä käyttämääni saldoa?
Lähetämme sinulle lyhennyslaskun sekä Mobifyhin, että sähköpostiisi kuun 1.pv. Laskun eräpäivä on 15.pv. Voit maksaa laskun palvelumme kautta tai omasta verkkopankistasi.
Taloustilin minimilyhennys on 3 %:a käytetystä pääomasta. Halutessasi voit lyhentää saldoa enemmän tai useammin. Laskuillasi on aina sama viitenumero, jolla kohdistamme suoritukset Taloustilillesi.
Mitä Taloustili maksaa?
Taloustilin kustannukset muodostuvat kuukausimaksusta (2,99€) ja käytetyn pääoman koroista.
Taloustilini on suljettu/jäädytetty vaikka olen maksanut laskun.
Suorituksesi ei ole välttämättä vielä kirjautunut tilillemme. Maksusuoritus kirjautuu 1-3 pankkipäivän viiveellä. Mikäli Taloustilisi on tämän ajan jälkeen edelleen suljettu tai jäädytetty, olethan meihin yhteydessä taloustili@mobify.fi
Maksoin laskun Taloustilillä, mutta suoritusta ei hyväksytty.
Taloustilillä maksettaville laskuille tarvitsemme laskutiedoston eli kuva tai PDF-tiedosto, jonka avulla todennamme vastaanottajan tiedot oikeiksi. Lisäksi kaikki luotto- tai rahoituslaitosten laskut eivät ole hyväksyttyjä Taloustilillä.
Mitä laskuja Taloustilillä voi maksaa?
Taloustililtä ei voi siirtää rahaa omalle tilille, eikä yksityishenkilölle. Huomioithan, että Taloustilillä maksaminen vaatii kuvan tai laskutiedoston, josta on mahdollista todentaa laskuttajan tiedot.
Millä kielellä Taloustiliä voi käyttää?
Taloustili on vain suomeksi.
Laskun eräpäivä oli 15. päivä, voinko maksaa kuun viimeinen päivä?
Voit maksaa kuun viimeinen päivä, mutta huomioi seuraavat asiat:
Uusi lasku muodostuu aina kuukauden ensimmäisenä päivänä ja jos edellisen laskun maksusuoritus ei ole kirjautunut järjestelmään siihen mennessä tulee laskulle mukaan edellisen laskun kuukausimaksut sekä muistutuskulu.
Viimeisenä päivänä tehty maksusuoritus ei todennäköisesti ehdi kirjautua ennen seuraavan laskun muodostumista pankkiviiveen vuoksi. Tästä johtuen maksu kirjautuu uudelle laskulle, joka jää avoimeksi uuden laskun summan ja maksetun summan verran.
Maksakaa erotus ennen laskun eräpäivää.
Sain Loppulaskun Taloustilistä, miten minun tulisi toimia?
Voit vielä maksaa minimilyhennyksen loppulaskusta ennen eräpäivää, joka on
6 % pääomasta + korot + muistutuskulu + kuukausimaksut. Voimme laskea minimilyhennyksen puolestasi, laita meille sähköpostia taloustili@mobify.fi
Minimilyhennyksen maksun jälkeen tili aktivoidaan ja lyhennykset jatkuvat normaalisti.
Loppulaskua ei voi maksaa osissa. Minimilyhennys on ainoa keino saada tili aktiiviseksi.
Jos Loppulaskulle ei tule suoritusta, siirtyy velka perintään. Perintäyhtiö on OK perintä.
Olen maksanut Taloustilin laskun, mutta lasku näkyy edelleen avoinna.
Taloustilin maksutili vaihtui osalle asiakkaista 07/2022. Varmista, että maksat laskulla olevalle tilille.
Väärälle tilille suoritetut maksut eivät kirjaudu oikein järjestelmään, tästä syystä lasku saattaa jäädä avoimeksi.
Laita meille viestiä asiasta niin korjaamme laskun tilan.
Haluan sulkea Taloustilin ja maksaa koko velan pois, miten toimin?
Mene Taloustilin tietoihin ja valitse sulje Taloustili. Järjestelmä luo Loppulaskun, johon tulee käytetty velkapääoma, korot ja kulut.
Taloustiliä ei voi käyttää enää sulkemisen jälkeen, eikä avata uudelleen. Loppulaskulla on 14 vrk maksuaikaa.